Z archiwum x

Jabbim – nowy (stary) klient Jabbera


image

Od pewnego czasu obserwuję rozwój komunikatorów jabberowych i niestety rzadko kiedy wychodzi coś nowego a jeśli coś wychodzi, to już cichaczem. To samo było w przypadku tego programu, który dziś prezentuję.


Program ten stworzony został w pythonie (QT-4.3, PyQT-4.3) przez team opiekującym się czeskim serwerem jabbera – jabbim i tym samym stał sie ich flagowym komunikatorem.Na tą chwilę wypuszczona jest wersja 0.3, ale jest również dostępna wersja nightbuild, ale należy pamiętać, że wtedy instalujemy na własną odpowiedzialność. Trzeba podkreślić fakt, że przygotowano program pod różne systemy operacyjne.

Wygląd

Jest bardzo fajny i przyjaźny dla każdego użytkownika. Nie jest zarówno ascetyczny ani też przeładowana grafikami. Jak widać na screenach, program pobiera z vCardów avatary i dzięki temu nabiera kolorytu. Poza tym po lewej stronie wyświetla także ikony transportów / sieci w których mamy znajomych. Również ciekawe jest kolorowanie rozmów z drugą osobą czy z ludźmi na czatach /pokojach. Oczywiście możemy wybrać takżę inne schematy bądź też modyfikować w plikach, co jednak znacznie utrudnia konfigurowanie.

image
image
image
image
image

Użytkowanie & konfiguracja

Jabbim jest bardzo łatwy w konfiguracji i codziennym użytkowaniu, co niewątpliwie jest wielkim atutem dla początkujących i średniozaawnsowanych użytkowników. Możemy również rozszerzyć o dodatkowe pluginy, czego przykładem jest tu plugin notification, służący do informowania w sposób wizualny i dźwiękowy o zdarzeniach. Jest wiele innych dodatków, ale także można napisać własny, jednak wymagana jest tu znajomość pythona, który zdobywa ostatnimi czasami coraz większą popularność. Czaty mają pełne wsparcie MUC, co ma spore znaczenie w dzisiejszych czasach ze względu na różne zjawiska społeczne i spamerskie. Nie zabrakło także przeglądarki usług serwerów,edytora xml i listy ochrony. Prawdę pisząc, to oczywistość wśród wszystkich komunikatorów.

Podsumowanie

Trudno jest cokolwiek jednoznacznie ocenić ten program, ponieważ w większości przypadków jest podobny do pidgina – nic dziwnego, bo też napisany w pythonie. Tak jak wspomniałem, estetyka, łatwość w obsłudzie i przede wszystkim stabilność to główne atuty tegoż programu. Jest komplenta obsługa emotek i statusów poza mankamentem – nie można ustawić właśnego statusu w offline i też nie można przeczytać statusów offline (cecha przejęta z pidgina). Na pewno warto polecić tym, którzy szukają prostego klienta, który by nie sprawiał żadnych trudności, natomiast ci z wyższej półki to praktycznie nie mają czego szukać.

Pozdrawiam.

Strona Domowa polskojęzyczna strona serwera jabbim

Z archiwum x
Skorzecin 3 lata później – Skoj dla młodych
Z archiwum x
Moje pierwsze telefony
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
flegmatyk
Gość

Hmm… w sumie, to bardzo ładnie się prezentuje. Tego nam brakowało! :)

Karol
Gość

Fajny komunikator. tez na niego ostatnio trafiłem. Jak go jeszcze troche dopracują to mozna bedzie go uzywac na codzien :)

bobiko
Gość

no własnie – w jakim kierunku ono pojdzie. To wielka niewiadoma. niech chociaż dopracują możliwość odczytywania statusów offline i wstawienie opisów offline ;)

malykub
Gość

od jakiegoś czasu używam tego klienta i chwale go sobie (zwłaszcza że mam konto właśnie na jabbim.pl :-D ) a nie wiesz przypadkiem gdzie można znaleść jakieś dodatki do niego (skórki, emotki czy jeszcze coś innego)?

%d bloggers like this: