Techniczne

Anteny GSM


Przygody z antenami GSM zapowiedziałem juz dostatecznie wcześnie, bo już w listopadowym wpisie, ale czas tak zleciał, że w końcu wyleciało mi z głowy. Problemy Rafała jako użytkownika iplusa osobiście też denerwują i zadziwiają, dlatego też m.in. dla niego jest dedykowany ten wpis, ktory zresztą można potraktować jako mini-poradnik.

Problemy te dotyczą bez wyjątku wszystkich korzystających z ofert bezprzewodowego dostępu do Internetu. 

Modem

antena dookólna

Należy zorientować się czy nasz modem posiada wyjście antenowe, wówczas wtedy możemy zainteresować się z antenami. W przeciwnym razie albo dajemy luz, albo szukamy czego lepszego na allegro – tutaj mała uwaga: modemy rownież posiadają simlock.

Nadajnik BTS

Nadajnik czyli wieża BTS odgrywa kolejną istotną rolę, bo to od jej częstotliwości zależy, czy będziemy łączyć z EDGE czy 3G bądź UMTS. Aby sprawdzić, należy pobawić się z Terminalem – w właściwościach połączenia należy zaznaczyć opcję POKAZ OKNO TERMINALU i ponownie się połaczyć.

Wówczas pojawi się takie okienko jak poniżej i wpisujemy tam polecenia. Jeśli używamy kod PIN (jeśli jest to możliwe, należy wyłączyć), należy poprzedzić poleceniem AT+CPIN=”xxxx” gdzie xxxx to PIN.

terminal

Jak widać na screenie, odp. Terminala na ostatnie zapytanie brzmi +CREG: 2,1,”7964″,”9331″ – LAC (nr obszaru w kodzie HEX) to 7964 a CID (Cell ID czyli nr wieży BTS w kodzie HEX) to 9331.
Najważniejszym wskaźnikiem jest dla nas wartość LAC, którą zamieniamy na wartość dziesiętną i wyszukujemy zaś na stronie btsearch.pl – tutaj mogą się pojawić kilka pozycji, jednak wybieramy taką, zbliżoną do naszej okolicy. Wówczas możemy sprawdzić, na jakich częstotliwościach pracuje nasza wieża.

Anteny GSM

antena kierunkowa

Gdy już wiemy z jaką wieżą najprościej łączy się modem, możemy dokonać zakupu anteny o odpowiednich cechach. Nie jest to prosta sprawa, a wiadomo, diabeł tkwi w szczegółach – w tym wypadku aby rozpoznać jakie złącza i jaki rodzaj anteny jest właściwy, warto przejrzeć FAQ i zadać zaś pytanie w odpowiednim dziale.

Ja natomiast skupiłem się na znalezieniu odpowiedniej firmy, jak zasugerowali mi użytkownicy. Jedną z niewielu firm, które posiadają sprawdzone anteny, to właśnie Dipol – firma z Krakowa, posiadają partnerów po całej Polsce, także w Poznaniu. Niestety ta firma z Poznania od dłuższego czasu nie oferowała anten tego typu, ale za to poleciła mi inną bo Mobidick, jak później okazało – był to strzał w 10.

Niezwykle miła obsługa, bardzo fachowa a już nie wspomnę o korzystnych warunkach zakupów, dzięki czemu mogłem zwrócić antenę dookólną, która faktycznie wzmocniła sygnał, ale nie do końca usatysfakcjonowała mnie. Zatem wymieniłem na antenę kierunkową ATK-LOG GSM DCS UTMS HSDPA z gniazdem FME czyli zakres pracy 800-2100 MHz, zysk do 9dBi. I rzeczywiście w warunkach domowych, czytaj: w pokoju, antena ma zasieg EDGE, czasem łapie i 3G, które niestety zbytnio nie pracuje, bo dopiero tworzą UMTS. I taką antenę ustawić należy w korzystnym miejscu, byle nie było silnego zakłócenia.

Podsumowanie

Przede wszystkim warto kupić od sprawdzonej firmy te anteny, warto także wynegocjować warunki wymiany sprzętu w razie niezadowolenia, bowiem nie każda antena może się sprawdzić w terenie. W moim przypadku w ofercie jeszcze była najsilniejsza antena o jeszcze większej mocy i jeszcze większe cenie, na szczęście nie było to konieczne.

Kilka pożytecznych linków

  1. Forum bez kabli  
  2. Mapa wież BTS
  3. Wykaz wież BTS z 30.12.2008 w xls

Techniczne
Blog w pełni bezpieczny – włączyłem SSL
Techniczne
Android 4.0 ICS dla LG2X w drugim kwartale 2012 roku
Techniczne
Crapware w instalatorach, wtf?!

4
Dodaj komentarz

avatar
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors
kotalRavicious Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Ravicious
Gość

Dzięki :)

Niestety, nadal mam dylemat: dookolna czy kierunkowa? Przy moich problemach, tzn. wysyłaniu pustych pakietów, wydaje mi się, że powinienem kupić kierunkową i ustawić ją na innego, mniej przeciążonego BTS-a.

kotal
Gość
kotal

Ja też mam wciąż problem. Mam modem Huawei 169. sygnał bardzo słaby ponieważ mieszkam w lesie, daleko od BTS. Próbowałam podłączyć zarówno antenę dookólna jak i kierunkową. Obie nie wzmacniają sygnału, a wręcz go osłabiają. obie anteny pochodzą z punktu plusa. czy ktoś prztestował ten modem z jakąś anteną i jest zadowolony? Jesli tak bardzo proszę mi ja polecić. wielkie dzieki.

%d bloggers like this: