Rowerowy świat

My (rowerowi) Terroryści


Odnoszę wrażenie, że dla grupy “trzymającej władzę” w Polsce rowerzyści – czyli m.in ja – są potencjalnymi terrorystami, którzy wjadą na peron i najchętniej wysadzą banę i wszystkich pasażerów – już nie wspominając o utrudnianiu w udzielaniu Pierwszej Pomocy. O co chodzi?

No właśnie, o co chodzi?

Od dłuższego czasu subskrybuję portal Polska na Rowery (polecam) i trafiają się całkiem fajne artykuły, porady czy wpisy z blogów. Dzisiaj z przymrużeniem oka przeczytałem o tym, że do dnia dzisiejszego istnieje epicki przepis, na mocy którego SOKiści mają prawo, a wręcz obowiazek by ukarać każdego rowerzystę, prowadzącego rower (sic!) bądź poruszającego się po peronie, który nie jedzie akurat w podróż, a np. kupił bilet bądź kogoś odprowadził. Czysty bareizm! Ukarać rowerzystę za to, że chce skorzystać z usług firmy PKP ( w zasadzie to TLK / PR / lokalne firmy).

Sprawa wyszła na jaw dzięki (uwaga!) ciekawości posła Pawła Szałamachy z PiSu, który zauważył owy głupi zapis. I sprawa poszła dalej, zapytano o to Ministerstwo.

Najgłupsza wypowiedz AD 2012

Stanowisko podsekretarza stanu, p. Andrzeja Massela z 30 lipca 2012 roku  przeszło najśmielsze oczekiwania.

Cytuję:

Generalnie należy pamiętać o bezpieczeństwie podróżnych i innych klientów w wielu aspektach. Szczególnej uwagi wymagają obiekty dworcowe o dużym natężeniu podróżnych. W takich miejscach podróżny z rowerem może utrudniać akcje ratownicze w sytuacjach ewentualnych zagrożeń oraz ograniczać sprawność przeprowadzenia ewakuacji osób. Ponadto nie wolno zapominać o różnych zagrożeniach, w których rower lub rower z bagażem bądź inny pojazd może posłużyć do celów terrorystycznych.

Epickie wyjaśnienie pana Sekretarza Stanu, prawda?

Kolejny cytat:

Mając powyższe na uwadze, przy najbliższej zmianie ww. rozporządzenia zaproponujemy przepis zabraniający wprowadzania do obiektów kolejowych objętych zakazem: rowerów, motorowerów, motocykli lub innych pojazdów, z wyjątkiem wózków inwalidzkich i dziecięcych oraz przepis zabraniający w miejscach niewyznaczonych pozostawiania bez opieki lub mocowania blokadami do elementów konstrukcyjnych: rowerów, motorowerów, motocykli lub innych pojazdów.

Najlepiej, to niech wprowadzą całkowity zakaz wnoszenia roweru, czy dowolnego pojazdu dwu-, trój- kołowego na tereny należace do dowolnej spółki-córki PKP i problem z przewozem zostanie załatwiony raz na zawsze, a przy tym wzrośnie bezpieczeństwo pasażerów.

My … terroryści

my-name-is-khan

Kurcze, czy rzeczywiście jestem rowerowym terrorystą, niczym tytułowy bohater Khan? Rozumiem, że stanowisko pana podsekretarza stanu jest podyktowane zwiększeniem bezpieczeństwa pasażerów, ale jak dotąd nie przypominam, aby w ostatnich latach doszło do ataku terroryrystycznego. Prędzej spodziewam się kolejnego tragicznego wypadku kolejowego jak pod  Szczekocinami, w którym zginęło 15 osób.

Rowerzyści łatwego życia w Polsce nie mają. Z jednej strony politycy ograniczają swobodę poruszania się po polskich ulicach i drogach poprzez durne i nieżyciowe przepisy (bądź propozycje), a z drugiej jest brak rozwiniętej i wygodnej infrastruktury rowerowej co niekorzystnie wpływa na relacje z kierowcami i pieszymi.

źródła: artykuł, ilustracja #1 #2

Rowerowy świat
Rowerowe EDC – Mikołaj Szewczyk z bloga Trzymaj Koło
Rowerowy świat
Izery 2015
Rowerowy świat
Rowerowe EDC – Marek Tyniec z Xouted.com
  • Takich martwych przepisów jest sporo :)

  • Chciałem napisać jak wygląda to z drugiej strony, tzn pieszego ew. kierowcy samochodu.
    Otóż wielu rowerzystów nie stosuje się do aktualnego prawa. Jeżdżą po chodniku w miejscach, gdzie ruch jest niezbyt duży. Widziałem też sytuacje, gdy droga dla rowerzystów była po jednej stronie ulicy, a rowerzysta jechał drugą. Proszę Państwa, prawo jest od tego żeby go przestrzegać, a nie omijać.

%d bloggers like this: