Ogólne

Fabryka VW Września – juz oficjalnie


Po 23 miesiącach budowy fabryki VW Września w poniedziałek nastąpiło jej otwarcie. To wydarzenie bezprecedensowe, mający ogromny wpływ na przyszłość gminy i miasta – Wrześni – oraz makroregionu, jakim jest Wielkopolska. Jakiś czas temu napisałem wpis, w którym wyraziłem nadzieje i wątpliwości związane z budową, dziś postanowiłem się z nimi rozprawić.

Fabryka VW Września w skrócie

Najpierw zacznę od kilku ciekawych faktów:

  • budowa zakładu Volkswagen Crafter kosztowała 800 mln EUR;
  • zużyto 22 0000 ton stali i 8 0000 ton stali zbrojeniowej do budowy hali karoserii, lakierni, montażowni, zabudów specjalnych i parków zbrojeniowych;
  • nawieziono 1 mln³ piasku za pomocą 50 000 wywrotek;
  • wylano 50 000 m² betonu (czyli circa 6000 betoniarek);
  • położonno 15 km rur instalacyjnych;
  • zatrudniono 1600 osób (docelowo 3000);
  • powstała Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna;
  • powstały firmy, które mają dostarczać części do produkcji Craftera;

VW Września na mapie

VW Września na mapie

VW Września na mapie

Co się zmieniło?

Na przełomie tych 2.5 lat wiele się zmieniło w okolicach Wrześni, choć sam proces jeszcze nie został zakończony. W chwili obecnej trwa budowa nowej nitki, która ma połączyć drogę DW 432 i DK 15 od południowo-zachodniej strony zakładu. Mając na uwadze zapotrzebowanie na specjalistów, VW nawiązał współpracę z jedną ze szkół, co spowodowało utworzenie specjalnej klasy technicznej – źródło.

Nastąpił boom mieszkalny i budowlany, co widać gołym okiem. Pojawiło się więcej wielopiętrowych budynków, więcej domów jedno-/wielo- rodzinnych, a tym samym cena za m2 poszła diametralnie w górę. Szczęśliwi ci, którzy wyczuli koniunkturę i wykupili działki budowlane za małe pieniądze, a teraz mogą je korzystanie sprzedać za dużo wyższe kwoty.

Budowa fabryki, a także pojawienie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej przyczyniło się do powstawania innych firm z tej samej branży co VW, stanowiących uzupełnienie, składową procesu, jakim jest produkcja auta dostawczego; logistyka, części, akcesoria itp. Oczywiście, proces trwa dalej, a utworzona wrzesińska strefa wciąż czeka na innych inwestorów.

Skutki uboczne zmian

Września jako miasto przeszło niemałą metamorfozę; z małego miasta, znanego z historycznego Strajku Dzieci Wrzesińskich czy produkcji kultowych głośników Tonsil, stała się miastem znanym szerszej publice, jako jedno z najnowocześniejszych ośrodków motoryzacji w Europie.

Stała się miastem wielu kultur. Na ulicach można spotkać Hindusów, którzy pojawili się wraz z powstaniem fabryki FlexFilms i Słowaków, pracujacych przy budowie fabryki. Niestety wraz ze wzrotem międzynarodowego znaczenia wzrosły też nastroje antyimigranckie we Wrześni. W zeszłym roku został pobity Hindus, którego Wrześnianin wział za Syryjczyka – nadmienię, ze był pod wpływem %.

Od 17 maja działa również Centrum Handlowe “Karuzela”, na terenie którego działa 40 sklepów o małej i średniej wielkości. Lokalizacja „Karuzeli” jest nieprzypadkowa, bo w sąsiedztwie Tranzytu DK15 i ścisłego centrum miasta.

Karuzela Wrzesnia

Karuzela Wrzesnia

Warto wspomnieć, że są to tereny potonsilowskie, które wróciły po latach do pierwotnego właściciela i zostały sprzedane dalej, czego efektem jest powstanie „Karuzeli”. Swego czasu zastanawiałem sie, czy to nie ubije do końca lokalnego biznesu, choć z pewnością pojawienie się takiego obiektu było raczej kwestią czasu; tą samą tendencję można zaobserwować w różnych miastach Polski.

O Wrześni ostatnio było głośno w politycznym konteście. Portal NaTemat pisze o niej jako Pisowskie Eldorado, podając przykład inwestycji VW i programów 500+, a teraz Mieszkanie+. Z racji moich zelażnych postanowień odnosnie polityki, poprzestanę na stwierdzeniu, iż Sukces ma wielu ojców i to niekoniecznie może dotyczyć PIS.

Porażki

Zerkając do wpisu z marca 2014, w którym opisałem nadzieje i wątpliwści, zwróciłem uwagę, żę pisałem o mozliwości przywrócenia połączeń kolejowych miedzy Jarocinem a Gnieznem. Na chwile obecną nie ma żadnego połączenia kolejowego, podobnie też nie ma tego w planach Województwo Wielkopolskie.

Fabryka VW we Wrześni!

Szkoda, że dotychczas nie uruchomiono żadnych próbnych połączeń by zapewnić podstawowy transport pracownikom VW. Nie, nie mam na mysli połączeń PKS (bus), wystarczy popatrzeć na to, co sie dzieje na wjazdach do miastach w godzinach szczytu (i poza nim). Problem na tyle poważny, że wszyscy płacimy, łącznie z nowymi mieszkańcami, pracownikami, za brak obwodnicy z prawdziwego zdarzenia.

Będąc w kontekscie drogowej inwestycji (a właściwie ich braku), należy wspomnieć o konflikcie, jaki powstał przy próbie połączenia nowowybudowanych dróg przy VW z autostradą A2, o czym pisały we wrześniu Wiadomości Wrzesińskie. I wyjątkowo się z nimi zgodzę – wstyd na całą Europę.

VW Września na zdjeciach

 

Fotograficzny rekonesans

Gdy pisałem pierwszy (i jedyny) wpis nt tej budowy, myślałem o stworzeniu serii wpisów z fotograficzną dokumentacją zmian. Tak się nie stało, zabrakło mi cierpliwości i narzędzi, aby udokumentować zmiany, jakie zaszły w przeciągu 2.5 roku w okolicach Wrześni. Wiecie, takie które nadają się na tworzenie timelapse.

Jednak udało zebrać całkiem pokaźną galerię zdjęć, powstałych miedzy marcem 2014 a październikiem 2016. Dziś kilka miejsc nie istnieje, pozostają w moich wspomnieniach (i myslę, że nie tylko w moich). Warto zwrócić uwagę na nowe rozwiązania drogowe, jak chociażby ścieżka rowerowo-piesza, tworzona w polskim stylu – czyli kostka brukowa, niemal identyczna jak ciąg pieszy.

2014

2015

2016

 

Materiały  VW Września na YT

Przygotowałem też playlistę na YT, składającą się z kilku świetnych filmowych materiałów, które pokazują zmiany jakie zaszły w mojej rodzinnej okolicy, a kończąc na tych z poniedziałkowego otwarcia fabryki.

I na koniec taka wisienka na torcie: Linia produkcyjna VW Craftera

Jest dobrze ale powinno być lepiej

Pamiętam dyskusje odnośnie rynku pracy i podstawowej płacy. Padały argumenty, że pojawienie VW w okolicy sprawi, że zarobki pójdą w górę, że VW będzie dawał więcej niz inni; drudzy martwili się o odpływ profesjonalistów z jednego zakładu do drugiego.

Dziś sytuacja jest inna, ale bez większych rewolucji. Zarobki może i poszły delikatnie w górę, ale praktycznie w innych zakładach tego się nie odczuwa. Co więcej, to deficyt pracowników w regionie jest na tyle duży, że doskonale ten fakt wykorzystują Agencje Pracy Tymczasowej.

Niestety robią to poniekąd nieuczciwie, zabierając 1/3 wypracowanych dochodów. Wielu moich znajomych musiało zrezygnować, bo finansowo nie odpowiadała im taka sytuacja oraz nie spełniono obietnic, że po 3 miesiącach pracy dostaną znaczną podwyżkę. Ale jest też pozytyw. Kilku moich przyjaciół i znajomych znalazło nowe zatrudnienie dzięki inwestycji VW i jej pochodnej, często na jeszcze lepszych warunkach, często bez koniecznośći dojazdu do pracy.

Sytuacja komunikacyjna jest dużo gorsza niż 2-3 lata temu. Brakuje wspomnianego wyżej odcinka do autostrady, połączeń kolejowych między Jarocinem a Gnieznem, a także innych połączeń miejskiego PKS, które w pewnym stopniu mogłyby rozładować ruch pracowników w pobliżu fabryk i innych zakładów pracy. Niestety, nic nie wskazuje na to, że bedzie lepiej.

Ba, w przyszłym roku mają wyłączyć linię kolejową Poznań – Konin na rok. Czuję ten paraliż i kompromitację.

Może nie będzie to Eldorado

Z pewnościa nie jest i nie będzie wielkopolskim Eldorado ale liczę, że z czasem to wszystko się ułoży.

Ogólne
Sezon serialowy 2015/2016
Ogólne
Sezon serialowy 2017/2018
Ogólne
Świętuję 9.urodziny bloga
  • To może władze Wrzeszcza powinny pomyśleć o powołaniu własnego MZK? Niestety ratowanie PKSu może być dość kłopotliwym rozwiązaniem (długi, ZZ itp). A powołanie nowego podmiotu może okazać się korzystne.

    Ostatnio na taki krok poszły władze Zakopanego, przechodząc z komunikacji opartej na “wolno” rynkowych busach na własne linie KM.

    • Wrzeszcz? ;-) Pewnie chodziło o Wrześnie. Generalnie był przerabiany taki motyw i w zasadzie skonczyło się na jednej linii miejskiego PKS kursujacego po mieście. PKS we Wrześni to tak naprawde właśność prywatna, którego sedziba jest w Gnieźnie i niezbyt palam miłością do nich. Ale mam nadzieje, ze bedzie wolnorynkowa komunikacja, tak jak w przykładzie podanym przez Ciebie. Podobne spostrzeżenia mam, jak tylko wracam znad morza. :)

      • To nie jest wolnorynkowa komunikacja, tylko publiczna. Niestety ma to znaczenie, w szczególności odnośnie najbliższych lat i ulg ustawowych – nie będą przysługiwać na linach nie mających status pożytku publicznego.

  • Nie wiem na ile Września jest dużym miastem, ale przykładowo mogło by wybrać wzór Żar (http://www.transport-publiczny.pl/watki/bezplatna-komunikacja.html) i zaoferować nawet darmową komunikację publiczną. Bo akurat przykład Zakopanego ciężko tu odnieść (więcej mieszkańców i turystów).

%d bloggers like this: