Konsument

Witaj Orange Free (na karte)


Jak postanowiłem, tak zrobiłem. Poszedłem do Orange i zarejestrowałem świeżo nabyty nr w taryfie “Orange Free na kartę”. Jestem pod wrażeniem szybkości i jakości usług względem zwalniającego Play, o czym opisałem w poprzednim wpisie. A dziś skupiam się na testach i wrażeniach, jakie towarzyszą mi od pierwszej minuty działania usługi.

Testy Orange Free

Zastanawiałem się, jak obiektywnie ocenić jakość i szybkość działania Internetu w Orange Free w miejscu, gdzie aktualnie mieszkam. Niestety mając tylko jedno urządzenie WiFi nie mogłem przeprowadzić jednocześnie dwóch testów w tym samym czasie, więc pozostało zrobić je po mojemu, jak dotychczas: przy użyciu Speedtest.net jak i z klasycznym poleceniem “wget” do pobierania pliku z ftp://ftp.atman.pl

Zacząłem od Play przed i po restarcie routera. Trochę z konieczności, gdyż nie zawsze internet działa, mimo że kontrolki mówią co innego. Wyniki są bardzo przeciętne, porównywalne z tymi, które zrobiłem w ciągu 2 miesięcy.

Czasem dzieje się tak 

Przyszła kolej na świeżość czyli Orange Free na kartę, która po rejestracji w salonie powinna działać od razu. I tak właśnie było.

Pierwsze wyniki przeszły moje oczekiwania, wręcz rewelacyjne. Wiem, że dla Was to coś oczywistego, coś normalnego, standardowego, ale niestety nie zawsze i nie wszędzie można mieć taką przyzwoitą jakość internetu.

Dla pewności powtórzyłem testy w kolejnych dniach i jest lepiej, a raz ciut gorzej, ale zawsze przyzwoicie.

Czy Orange Free to właściwa oferta?

Niestety nie jest to oferta z nielimitowanym internetem, więc trzeba będzie trochę się pilnować. Oczywiście w Orange Free są bonusy za doładowania i są też duże pakiety danych, więc sumując wszystko wyjdzie średnio 40 – 50 GB na miesiąc.

Popatrzyłem na miesięczne statystyki zużycia danych na rok 2015 i 3/4 2016 to myślę, że dam radę spokojnie. Właściwie to damy radę z dziewczyną.

Jeśli wszystko pójdzie dobrze, to możliwe, że w końcu zdecyduje się na dobrą ofertę mobilnego Internetu.

Brak reakcji Play

Można sie domyślić, że Play do dnia dzisiejszego nie ogarnął zgłoszenia, wiszącego od ponad tygodnia, ani też w trybie pilnym nie wyjaśnił skąd w jednej z ostatniej odpowiedzi wział się Nowy Sącz. Na odpowiedź mają jakieś 30 dni, ale nie wierzę, aby nagle rozwiązali problemy techniczne albo przesłali wyczerpujące wyjaśnienie bez marketingowego bullshitu.

Lista zgłoszeń w Play

Play zwalnia prędkość

Pierwsze problemy

Tak w ogóle to jeszcze muszę napisać o problemie, jaki mi się trafił w pierwszych 2 godzinach testu. Mimo, że miałem do wykorzystania 5GB + 100GB, to bardzo szybko skończyła się kasa na koncie – została pobrana po przekroczeniu 1GB. WTF? No nic, szybkie doładowanie konta i zajrzenie do Mój Orange, gdzie były informacje o wykorzystaniu pakietów, itp.

Po krótkiej analizie sytuacji stwierdziłem, że to jest jakiś błąd systemowy i że najlepiej będzie jak zgłoszę to do pomarańczowego BOKu. Przynajmniej była okazja, żeby przetestować support i szybkość reakcji.

No i trzeba przyznać, że zaskoczyli mnie pozytywnie. Po podaniu nr kontaktowego i poprawnej weryfikacji danych, Pani stwierdziła że to był rzeczywiście błąd systemu (ponoć nie odświeżyły się sesje) i zwracają mi pobranie nieprawidłowo pieniądze na konto.

Jeszcze w ramach tego zgłoszenia poprosiłem o wyjaśnienie kolejności, w jakiej będą pobierane uzbierane gigabajty, żeby nie dochodziło do dziwnych sytuacji, jak opisane wyżej. I te wyjaśnienia też otrzymałem.

Pomarańczowa przyjaźń ?

Jeśli Orange sprawdzi się w najbliższych tygodniach, to przyszłość będzie niemal zdecydowanie pomarańczowa. Ale najpierw muszę się upewnić, jak stoi reszta operatorów z usługami (nie)limitowanego Internetu mobilnego w Polsce.

Internet LTE na kartę

 

Najważniejsza informacja – tak na pierwszy rzut oka – to fakt pozytywnego feedbacku ze strony znajomych i komentujących blog Czytelników.

I mam nadzieję, że tendencja ta będzie trwała. Póki co, wyniki testu w ciągu ostatnich 2-3 dni są bardzo obiecujące i raczej nie spieszno mi do powrotu do Play, gdzie od 8 dni jest rozpatrywane jedno zgłoszenie. Co prawda jest mi obojętnie, czy rozwiążą, czy nie, ale żal kasy, jaka zalega(ła) na koncie.

Konsument
Po co mi kalendarz?
Konsument
Rozstanie z iplusem po sześciu latach
Konsument
Android Pay nareszcie działa w mBanku
  • Piotr

    W Orange podobnie jak w P4 – porty zew. są pozamykane ?
    To mój największy problem z LTE – brak możliwości otworzenia VPN do swojej sieci / serwera NAS.

    • sprawdzę to wkrótce.

    • Robilem to rok temu w Orange.

      1. Porty można odblokować, trzeba zadzwonić do nich i złożyć wniosek. Domyślnie jest zablokowany ruch DO.
      2. Można dodatkowo wykupić usługę stałego IP (wtedy jako APN podaje się vpn.static.pl)

      • Piotr

        Dzięki za info – sprawdzałem temat w TM, tam pomimo stałego IP portów nie można było odblokować.

      • Ile taka zmiana może kosztować zarówno w pierwszym jak w drugim przypadku?

        • @bobiko:disqus
          1. Odblokowanie portów jest darmowe.
          2. W ofercie dla firm stały IP to 15 zł netto / m-c.

      • Piotr

        Z ciekawości podpytałem w P4 o możliwość otwarcia portów do VPN – niestety nic się nie zmieniło – dostałem taką oto odpowiedź (fragment):

        “Chciałbym wyjaśnić, że w usłudze Play Online wszystkie porty przychodzące są zablokowane z względu na zabezpieczenia sieci.

        Wynika to z polityki bezpieczeństwa Play, mającej na celu uchronienie użytkowników numerów DATA przed niepożądanym zużyciem transferu danych wynikającym z połączeń pochodzących z sieci WEB. (…)”

        • Nie wierzę, ze technicy z Play nie przewidzieli możliwości otwarcia na uslugi typu VPN…

%d bloggers like this: